måndag, maj 24, 2010

Candrah och döden

Jag sitter och tittar på dokumentären om Candrah på tv4 play. Det är om en tjej som är totalt förlamad från nacke och neråt och andas med hjälp av respirator sedan 6 årsålder. Men nu vill hon dö, men måste ha hjälp med det. Vi följer hennes sista dagar om Candrah och vad hon själv säger om dödshjälp. Dokumentären ger tankar.
jag tycker att man ska ha det som idag, att varje fall ska prövas om han/hon ska få dödshjälp.Men är man som Candrah klar i huvudet och verkligen införstod med vad man vill så tycker jag nog att personen själv ska få avgöra om hon/han vill dö med hjälp av någon.Annars tycker jag nog att man ska pröva varje fall. Men jag kan förstår Candrah att hon vill dö, när man bara ligger i sängen och inte kan göra något men man är helt klar i huvudet och man ligger så år ut och in.Det kan inte vara värdigt och leva så. Men till slut fick hon sin vilja igenom och den 15 maj 2010 sövdes hon ner och slangen från respiratorn togs bort. hon blev 32 år gammal.
vad tycker ni om dödshjälp?

4 kommentarer:

Mocki sa...

Tycker att det är från fall till fall om man ska få dödshjälp eller inte.

Marielle sa...

ja det var ju ungefär det jag skrev i mitt inlägg

Mocki sa...

jo var det kanske men du frågade vad tycker ni om dödshjälp o jag svarade vad jag tycker

marielle sa...

jo du gjorde det...