torsdag, maj 27, 2010

att skriva uppsats på högskolenivå

idag har jag mest tagit det lugnt men givitvis har jag ägnat mig åt min uppsats som handlar om samspel mellan pedagoger och småbarn på utegården och nu är den klar!!! Det var rolig och göra uppsatsen men också svår, det var länge sen jag skrev en egen uppsats,så jag kände att jag hade glömt lite men jag fixade det till slut, nu ska den bara bli godkänd. Att skriva uppsats på högskola skiljer sig mycket hur man skriver i gymnasiet, nu ska det vara mycket med korrekt, både i utformning av uppsatsen och innehållet. man får inte referera och citera hur mycket som helst från böcker/internet då blir det plagiat och då blir det inte godkänt. Det ska vara lagom, man ska ta sina egna observationer/erfarenheter med det som står i kurslittratur och annan forskning, och få ihop det på bra sätt så de passar ihop. Hela uppsatsen ska ha en röd tråd som passar genom hela uppsatsen. och det är inte helt enkelt ibland.
Men nu är jag som sagt klar med min uppsats , tog nog 6-7 timmar.Det skulle inte vara en sån lång uppsats 6-8 sidor (bara). Denna veckan har varit intensiv i uppsatsskrivningen för att jag ville bli klar med den denna vecka. Men skönt är det nu och ha det gjort!!

Inga kommentarer: