tisdag, maj 18, 2010

blivande förskollärare

idag åkte jag till Furulund för och filma min aktivitet. Jag träffade personalen, kanska snart fick jag o emma frågan om vi ville jobba i eftermiddag och det ville jag mer än gärna. Så jag fick fylla i lite papper. Sen träffade vi barngruppen, det var 19 stycken barn mellan 3-6 år. Sen vid kl 10,00 så gjorde jag o emma vår vidio uppgift, det började bra för mig men slutade lite sämre.men men så blir det. Sen efter det så hände inte så mycket, vi gick runt och kollade lite på barnen när de lekte. sen skulle de gå ut vid halv 11 tiden så då gick vi mest och tittade och pratade med personalen. Sen skulle de också gå ut till barnen så då åkte vi och handla lite mat och åkte hem till emma och åt för det är inte så kul och sitta på förskolan och vänta i 1 1/2 timme innan man ska börja jobba.
Sen när vi började jobba så ville 2 killar spela astrid lindgren spel med mig, så vi satt och spelade det ett tag, tyckte jag fick bra kontakt med killarna. sen tillbringade vi eftermiddagen ute på gården. det va helt okey. (gillar inte annars och vara ute i några timmar)
Jag fick ett helt annat självförtroende idag, nu börjar jag faktiskt tro att detta är ett yrke för mig bara jag hamnar med rätt kollergier. Jag behandlades som en av personalen, de gav mig ansvar, jag var inte "jag och dom" utan en i arbetslaget. OCh tyvärr är det inte så i min nuvarande partnerskola, där känner jag verklligen som det är jag o dom och jag kan inget, jag kan inte ta ansvar. Men tyvärr när det passar de så ska man vara fulllärd förskolelärare och kunna gå in och ta hela det ansvaret men det är bara ibland som sagt när det passar de. Men nog om min nuvarande partnerförskola.
Jag är glad att jag tog möjligheten att jobba på furulunds förskola, där jag fick känna på att vara en av personalen och att jag faktiskt kan. Och sen att också få se en annan förskola och hur de jobbar.
Men nu ska jag skriva i den andra bloggen innan jag ska äta. blir sen middag idag.

2 kommentarer:

Josefine sa...

Blev lite fundersam när du skrev att du inte gillar att vara ute så mycket..men ingår inte det i att jobba som förskolelärare? Då är man ju ute mycket?! Vad jag vet..!

Marielle sa...

hejsan josefine.
det behöver inte alltid vara så, det beror lite på vilken profil som förskolan har, vissa har utehuspedagogik då är man mycket ute, sen finns de som har ex montessori inriktning, då inriktar de sig på annat. men alla förskolor är ute i alla fall 1 timme om dagen.