torsdag, augusti 20, 2009

straffas

Pappa ringde mig nu för en stund sen... han var sur och frågade om jag var skygg... jag sa att jag hade precis kommit hem och varit i malmö hela veckan... så sa han ... du är bara ute och ränner.... så sa jag ... jag har varit på skolan och håller på att göra min omtenta...så sa han du sa bara skulle vara där 2 dagar denna vecka... nä, sa jag.... denna och nästa vecka.... så sa han du har ju hållt på med den hela sommaren. så sa jag, nej. det har jag inte gjort. du vet att jag skulle göra den i slutet av sommaren.... så sa han ... det är bra.och la på luren...

kvar satt jag kvar i luren ett par sekunder,,, trodde inte han hade lagt på.... satt och fundera ett tag på om jag skulle ringa upp igen... jag är ju snäll... jag frågade diana om jag skulle göra det... men hon sa att jag skulle låta bli. och nu är nog det rätta att inte ringa... SKA JAG STRAFFAS FÖR ATT JAG SKÖTER MIN SKOLA ? och inte kan komma hem precis när han vill??? han jobbar väldigt mycket just nu, det är trösketider, så han jobbar kanske 10 timmar varje dag.
han vill att jag ska komma hem och städa till han så han har fint till helgen... MEN VARFÖR SKA ALLT HÄNGA PÅ MIG N'ÄR DET GÄLLER HUSHÅLLET DÄR HOS HAN?? han har en " kärlek" som inte gör så mycket om dagarna. hon kunde väl ha kommit hem och hjälpt honom.. efter alla dessa år de har varit tillsammans så har hon gjort en sak för honom i hushållet...
just nu känns allt piss... han vet hur han ska göra en ledsen eller få dåligt samvete. jag brukar alltid ställa upp och när jag inte kan det så vet han mina svaga punkter så han kan göra mig lesen och få dåligt samvete...

SKA JAG STRAFFAS FÖR ATT JAG HAR ETT EGET LIV OCH ATT JAG HAR OMTENTA BARA FÖR ATT HAN HAR MYCKET OCH GÖRA? SKA JAG HA SKULDKÄNSLOR FÖR ATT JAG INTE VILL STÄLLA UPP LIKA MYCKET SOM INNAN???
21,40
tack för pratstunden jessica. det hjälpte och prata med dig. du är en underbar kusin. hoppas du vet det.du har så himla rätt i det du säger... jag måste sluta vara så förstående, våga säga ifrån mer trots att jag kommer må skit sen. Jag känner ju att jag måste säga till mer men jag vet också hur jag komer må sen och att jag får massa skuldkänslor. MEN JAG SKA FÖRSÖKA ATT INTE FÅ DET SÅ MYCKET NUMERA.

7 kommentarer:

Jonna sa...

Tycker att du ska prioritera dig själv faktiskt. Du är ju vuxen och har ditt eget liv - precis som din pappa måste inse att han själv måste kunna strukturera sin tillvaro så att han hinner med det han ska. Och om det finns perioder då han har mindre tid till hushållsarbete så kanske han får anlita professionell städhjälp om hans nya kvinna inte vill hjälpa till i hushållet. Det är ju inte _ditt_ jobb att sköta om hans bostad, du är hans dotter, inte en anställd.

Dessutom, du håller ju på att skapa dig DIN framtid nu genom att plugga ...det är ju din prioritering i livet och borde dessutom respekteras. Så tycker jag i alla fall.

Mocki sa...

Klart att du inte ska straffas för att du sköter din skola.. Du har ju ditt liv o ditt hem att ta hand om. Du gjorde helt rätt i att inte ringa upp honom igen vill han ha kontakt med dig får han ringa dig. DFu är inte hans slav eller anställd heller så hinner inte han med sitt hem får han skaffa hjälp ju.
kram

Marre sa...

Nej verkligen inte ska du straffas. Eftersom du "har" ställt upp för honom innan är han bekväm med att du ska komma på hans villkor. Och det är jättebra att du säger NEJ ! Att du inte kan. Han har din "kärlek" som du skrev hon kan väl göra det?! Sen har du flyttat hemifrån och inte behöva komma hem och städa !

marielle sa...

svar till Jonna: tack för ditt svar. men i och med du vet vem min familj är så vill jag inte du ska berätta att du har läst detta inlägget för kerstin.
det är som du skriver att jag är hans dotter, inte anställd men man vill ju ställa upp för sin familj... han har ju ställt upp för mig... men bara för det kan man inte ställa upp hela tiden.

marielle sa...

svart till mocki:
nä. men det känns som varje gång jag säger nej till honom så straffas jag på nåt sätt... som jag skrev i inlägget är han bra på att ge en dåligt samvete. och han lyckas med det varje gång!!!

marielle sa...

svar till Marre: han tycker väl att jag ska komma hem för att han har hjälpt mig ekonomiskt... det känns som det är mig det är fel på, att jag tänker fel... men jag vet att innerst inne är det inte så... kram

Marre sa...

Bara för han har hjälpt dig ekonomiskt behöver du inte hjälpa honom..men föräldrar är knepiga ! tyvärr !