onsdag, augusti 19, 2009

ödet

tror ni att ens öde är förtidsbestämt? eller tror ni det man kan påverka ödet? jag tror till en viss del att man kan påverka ödet men också att vissa saker är bestämda, det blir bara så vare sig man vill eller inte.

kunde inte somna inatt, låg och tänkte en hel del på alla relationer jag har med folk, till min familj, till den som står mig närmast osv.... ibland undrar jag om ödet har gjort att det har blivit som det har blivit med vissa saker/ eller med någon... visst en del är ju mycket på personerna i fråga men jag börjar tro att ödet också spelar en stor roll...

vad ´är det som gör att det ALLTID går bra för vissa människor, och vissa har det svårare??

7 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant filosofi, något som vi alla funderar över ibland men som många sällan pratar om.

Jag tycker absolut du ska få tag i "Slumpen är ingen tillfällighet" av Jan Cederquist:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320575

Tror du kommer tycka att det är en mycket intressant bok!

Är tyvärr inte medlem här, så jag la kommentaren som anonym.

Hälsningar Aleksandra

Jonna sa...

Hej Marielle :)
Jag tror inte på ödet, livet är nyckfullt så enkelt är det och relationer (oavsett om det är vänskap eller kärlek) är alltid komplexa och föränderliga.
Jag tror att upplevelsen av att det går bra för andra är en föreställning och inte så mycket mer. Eftersom vad jag upplever som "bra för henne/honom" kanske inte upplevs som "tillräckligt" för den person som det handlar om. Jag tror inte ödet spelar in eller 'finns' överhuvudtaget när det kommer till framgång eller personliga relationer. Det handlar nog främst om hur väl man känner sig själv OCH hur pass mycket man respekterar sig själv, dvs vågar ta plats och vara den man är utan förbehåll.

Jag tror också att mycket handlar om den attityd man väljer att ha, vill man och accepterar man att ens liv ser ut på ett visst sätt så ger man ju också sig själv ett frikort att inte behöva förändra något. Mycket handlar om handlingskraft och egenvärde istället för "ödet". Att vissa människor har det lättare tror jag inte mycket på, alla har givetvis inte samma förutsättningar men alla har ju en möjlighet att göra sitt bästa och välja att betrakta sin situation ur ett konstruktivt och positivt perspektiv vilket jag personligen tror är bra mycket mer utvecklande än att förlita sig på att ödet har ett finger med i spelet.

Kram!

Marielle sa...

svar till aleksandra:
ja, jag kanske skulle läsa den.
nä. man pratar sällan om det :(

Marielle sa...

svar till Jonna:
tack för ditt fina och intressanta inlägg.
ödet kanske inte finns när det gäller framgångar och i de fallen där de går bra för en viss person. men jag tror att det finns någon slags öde när det gäller relationer,,man kan inte alltid bestämma över den utan ibland blir det bara som det blir.
kul också att du läser min blogg.

Diana sa...

Jag tror på ödet, precis som att det är en mening med allt som sker. Varför blir det annars på ett speciellt sätt om det inte finns en mening med det? kram

marielle sa...

svar till diana:
jag håller nog med dig diana :) det finns nog någon mening med allt även om man inte vill inse det

Marre sa...

Jag tror på ödet ! Livet är förutsägbar eftersom vi gör de val vi gör. Annars hade vi inte gått den vägen vi har valt. Annars hade vi inte valt de vännerna vi har.