måndag, november 15, 2010

geometri och teckenspråk

idag åkte jag till skolan tidigt imorse och som ni vet gillar jag inte och gå upp tidigt på morgonen. Men det fick ju gå. ville ju inte missa dagens föresläsning om geometri (längdenheter, om geomentriska figurer och om hur man kan lära förskolebarn geometriska figurer och hur de kan beskriva de) det var rätt intressant sen efter lunch hade vi grupparbetee om längsnitt, vi hade om volym.Och det ska examineras på onsdag... ska ha muntlig redovisning, gillar inte det... men får ju gå. sen är jag ledig resten av veckan men ska läsa på lite om matematik.

imorse när jag åkte med tåget så satt jag brevid två personer som tecknade ( teckenspråk) men det som jag tyckte det var lite konstigt att de pratade som vanligt men använde teckenspråket också. Teckenspråk skulle vara rätt roligt och lära sig lite av, men det är nog rätt svårt. jag blir imponerad av folk som kan teckenspråk, de verkar vara så duktiga på det.
kommer inte på mer och skriva så ni får ha en trevlig kväll

5 kommentarer:

Marre sa...

Du kan låta böcker om det på biblioteket .. de är inte så jätte svårt att lära sig..

Marielle sa...

man kanske borde göra det... ska i alla fall kolla i en bok om teckenspråk och se hur det är... kanske jag vill lära mig det sen... inte jätte mycket så klart, det har jag inte tid med nu. men bara något enkelt

Jessica sa...

Hej Marielle!

Kul att du nämner det här med teckenspårk :)

Jag har ju studerat teckenspråk i tre år. Mitt första år i Önnestad, det var mitt nybörjar år för att sedna kunna söka vidrare till teckenspråk utbildningen, jag sökte då till Örebro.

Det finns två olika typer, om man inte räknar med dövblindtolk (viket man även studerar/blir om man läser till Tolk).

1. Teckenspråk
2. Tecken till tal.

Det du såg var säkert tecken till tal. Det är inte så svårt att lära sig,för då följer man det svenska språket samt dess gramatik. Så säger man de orden man tecknar.

Teckenspråk är ett helt EGET språk med egen språkuppbyggnad samt gramatik. Man måste tänka och uttrycka sig visuellt. Det är ganska svårt att lära sig och man måste tänka på ett helt annat sätt. Mimiken är oerhört viktig samt hur du använder dina ögon, ögonbryn samt mun. Det är som sagt svårt innan man knäcker dess koder, men oerhört spännande och roligt!!

Bra att ha i bagaget för dig senare som F-lärare, men då blir det nog tecken till tal som blir mest aktuellt.

Kram Jessica

Jessica sa...

Ja, och så skriver jag så fort, att jag missar att få in det sista m:et i grammatik...

Marielle sa...

hejsan jessica. ja du kan ju det här med teckenspråk. efter jag skrev detta inlägget så tänkte jag faktiskt på dig att du gick ju en sådan utbildning.
personerna på tåget använde tecken till tal, känner igen det när du beskrev vad det var för något. man kanske skulle lära sig det, det är kanske en bra erfarenhet sen som du skriver...kanske nåt jag borde tänka vidare på.... kramar till dig