torsdag, mars 31, 2011

debatt om att föräldrar känner sig tvungna att hämta sina barn tidigt på förskolan

jag sitter och tittar på programet debatt och det handlar bland annat om att föräldrarna känner sig tvunga att hämta sina barn tidigt på förskolan. Jag förstår inte det resonomanget. Förskolan har ju öppet i nästan 12 timmar varje vardag. Och på de förskolor som jag har varit på så hämtas barn som har helttids arbetande föräldrar vid 16,00-17 tiden. och lämaas på dagis vid halv 8 på morgon. Det är väldigt långt tid för ett barn oavsett deras ålder. sen en tanke som slår mig när man hör det resonomanget från föräldrarna är vill inte dem umgås med sina barn. Tycker inte dem att det räcker att deras barn är på förskolan från tidig morgon till sen eftermiddag. Barnen behöver föräldrarna också även om de får en god och trygg tillvaro på förskolan men förskolan kan ju aldrig ersätta föräldrarna. Sen oss personal, vi jobbar länge om dagarna som det är redan nu. vi har ett liv utanför jobbet, många har familj och ett hus och sköta ... Att förskolan ska vara öppet ännu längre är inte gynsamt för barnen eller personalen, men är gymsant för föräldrarna. och ska något som ska ändras så är det inte förskolans öppentider utan föräldrarnas... barnen mår inte bra när de är borta för länge från sina föräldrar... Det är min mening i detta. Vad tycker ni? skriv gärna och berätta!!

Inga kommentarer: