tisdag, mars 08, 2011

spontant samtal

idag på eftermiddagen när barnen var ute och lekte på gården och vi fröknar gick och pratade så passade jag på och fråga min handledare hur hon tyckte det gick för mig på praktikten så jag inte får en chock på fredag när min mentor från högskolan kommer på besök. Hon frågade lite om jag har kunnat koppla ihop något som hänt på förskolan med det som står i läroplanen och kurslittratur och det har jag kunnat gjort. Jag känner att jag har nytta av mina tidigare kurser, det lilla barnet och reggio emilia. Jag har fått ett helt annat tänk nu när det gäller småbarn. Jag är mer på väg mot ett tänk att småbarn också kan, innan kanske det var mer att de kan inte och behöver hjälp med allt. Så det är helt klart en förändring som skett.
Åter till min handledare hon tyckte nog att det gick bra för mig och hon sa själv att det är svårt och leda något innan man lärt känna barnen. Så då måste hon ju ha en förståelse för att jag inte lett så mycket utan mest gått in för att lära känna barnen och komma in i verksamheten.
Jag fick en positiv känsla när jag pratade med henne, att hon tyckte jag gjorde ett bra jobb... och jag tror inte hon är så falsk som mina gamla handledare var, att de först sa en sak till mig sen när mentorn var med en helt annat. Så detta kommer nog bli bra....

Inga kommentarer: